Bushpilots.dk
Velkommen > OY-TOM

OY-TOM

END OF PROJECT?

Desværre er TOM havareret på en mark - i et stall i et drej under landing. Jeg ved ikke om den kan reparares men håber selvfølgelig at det kan lade sig gøre at få den flyvende igen på den ene eller anden måde.




1. Historien om OY-TOM
2. Projekterne
3. Så langt er vi nået pt.



Historien om OY-TOM


OY-TOM er en flyver med en interessant historie, den kom til landet i begyndelsen af '70erne. Det er en Piper L-18C Super Cub en "PA-18 Super Cub 95 for Army use" som der står i de oprindelige registre. Som andre militære modeller f.eks. L-4, er den karakteriseret ved det udvidede "drivhus" der gør den velegnet til observation.

Oprindelig kom den til Europa i forbindelse med våbenhjælpen fra USA, til French Army. hvor den senere overgik til Belgisk luftvåben, og så kom på civilt register som OO-SPN, 14 Jan 1970. Den blev hentet hjem til Danmark af den driftige Toft familie som så mange andre sjove fly i Danmark, via en tysk mellemhandler omkring 1971. Ejner Thomsen "Lille Tom" erhvervede den derefter, og ejede den indtil sin død. Vi overtog den så i 2008. Airframe har gået ca. 3500 timer.

L-18C er født med en C-90 motor, men OY-TOM fik senere en O-235-C2C  som yder 115 hk, ved 2800 RPM. Imidlertid er max omdrejninger kun ca 2500 omdrejninger (med en 56 pitch propel) , så motoren sikkert kun yder omkring de 105 hk. Motoren er fra 1971 og har kun gået ca. 650 timer totalt.

Den er registreret som en PA18-105 "Special" i logbøgerne, men hvis den var født som en "105" skulle den have flaps og en O-235-C1 motor.  De "rigtige "105ere" blev kun bygget indtil 1950, TOM er fra 1951.

Det sjove ved en Super Cub er jo netop at der nok ikke findes mange andre fly som er blevet så modificerede og som der findes så mange godkendte typeændringer (STC) til, og hvor mange af dem er overordentlig relevante både for sikkerhed og performance.

Projekterne


Det er en flyver som indbyder til modifikationer. Der er mange ting på ønskelisten:
Intercom - det nuværende er direkte på radioen, støjer, og tillader ikke medhør.
Kosmetik - den kunne godt trænge til et andet farve-scheme - instrumentpanel kunne være sort og interiøeret en behageligere farve end den nuværende. Det gælder også eksteriøret. Gul med militær bemaling?
Ski - man skal selvfølgelig kunne lande på anstændig vis om vinteren
Cleveland wheels & brakes - der var originale tromlebremser på hovedhjulene, som fungerede dårligt og krævede en del vedligeholdelse. Clevelands er 6" hjul og med skivebremser.
Scott 3200 halehjul - det halehjul der var monteret var et massivt Scott2000, og lidt mindre end et 3200.
STC til autofuel - med de høje benzinpriser er der ingen grund til at spilde penge på dyr 100 LL benzin, når motoren er certificeret til 80 oktan benzin, vel?.
Højdeudlæsning på transponder - der var ingen encoder, nu kan man se hvor lavt vi flyver...


Så langt er vi nået pt.

Apr. 2011

Cleveland wheels & brakes

Så fik vi ordentlige hjul og bremser på! Nu kan den bremse igen - vi kører med 8x6.00 tommer hjul, som er en lille smule højere end de oprindelige 8x4", se mere her eller klik på billedet til venstre


Mar. 2010

Montering af Scott 3200 halehjul

Andre pligter samt vinteren kom i vejen - så det tog sin tid, men nu kom det på! Se her hvordan det gamle hjul med massivt dæk kom af, og hvordan et ordentligt halehjul skal se ud!.

Jan. 2010Scott 3200 halehjul
Så er det ved at være tid til opgradering af halehjul - der mangler bare en AN7 bolt til at montere det.... Ellers kommer der ny 4-blads fjeder på, styrefjeder etc. Det bliver rigtig godt.
Apr. 2009 ANR
Jeg flyver ikke længere uden ANR - er blevet afhængig af det - og nu er der altid strøm på - jeg har sat et par XLR stik i som jeg bruger til strømforsyning af mine Sennheiser headsets.
Feb 2009 STC til autofuel
Det er vel noget at det mest interessante vi har fået lavet - givet prisernes himmelflugt. vi flyver nu på min. 95 oktan bilbenzin. Vi har købt STC fra Petersen Aviation, både til ariframe og motor, som er EASA godkendt efter "grandfather rule". Det eneste der skulle gøres var at få mekanikeren til at skrive i de tekniske logs, og sætte en mærkat på vingen nær tankdækslet. Vi vil i løbet af 2009 teste flyvning med bilbenzin under forskellige forhold, varmt vejr, store højder etc.  - til det formål har klubben købt en alkoholtester (der må ikke være alkohol i flybenzin), samt en damptryktester "Hodges fuel tester" - den viser om om damptrykket er for højt til at flyve sikkert med. Vi kommer tilbage med flere meldingr om dette.
Dec. 2008 Encoder
Så er der højdeudlæsning på transponderen! Det er jo ikke en DC-8 og tansponder er luksus, men rart at have når man vil flyve i kontrolzoner og internationalt generelt. Vi har sat en ACK encoder i - det voldte lidt problemer da stikkene til vores KT78A var af den gamle type, men der sad forkerte ben i, af den nye type, og de var løse, så dem måtte vi bytte, uheldigvis med det resultat at vi beskadigede transponderen.