Bushpilots.dk
Velkommen > Mogas-AVgas

Mogas-AVgas


Hvor meget vil du betale for en liter AVgas før du stopper med at flyve? På AVweb har de spurgt læserne, de svarer sådan her:


I øjeblikket betaler du ca 13 USD/gallon med dagens pris på ca 19 kr for en liter AVgas. Hvis vi mente det samme som Amerikanerne, så ville kun ca 17% af os fortsat blive ved med at flyve (privat). Jeg må åbenbart høre til kategorien "I'll keep flying no matter what..." - men hold kæft det gør ondt. Faktum er jeg flyver bare mindre og mindre......

Et åbenlyst alternativ er bilbenzin - hvis du kan få en STC til din flyver kan du nedbringe prisen med ca 40%. Prøv at læse her hvorfor det er en god ide at flyve på autobenzin.

Kan min flyver flyve på autobenzin?
De fleste lavkompressions motorer som er godkendte til enten 80/87 eller 91/96 Avgas kan flyve på autobenzin (MoGas). Men ikke alle flyvere kan flyve på autobenzin. Man skal derfor sikre sig at både motor og fly kan flyve på det, dvs. man skal have godkendelser på både flyver og motor - hvis typegodkendelsen for fly og motor specificerer brug af autobenzin, så skal man have en STC for hver. Petersen Aviation er STC-holder for disse godkendelser. Her kan du se om din motor er godkendt.
Generelt er alle højvingede fly med "gravity feed" godkendte, se listen her over godkendte flytyper. I følge listen er de fleste Cesnna 172 og højvingede Pipere godkendte. Mange PA28 modeller er også godkendte, herunder PA28-140, 151, 161 etc - men visse modeller kræver modifikationer i brændstofsystemet.  Hvis ens flyver ikke er på listen, så "ring til Petersen Aviation", som de skriver - men chancen er lille for en godkendelse hvis din flyver ikke er på listen: "Generally speaking, any pump fed airplane not already on the approved list is incapable of passing the flight tests unless substantial modifications are made.

Må der være ethanol i benzinen?
Alkohol (methanol/ethanol) i benzinen er en dårlig ide da det har en række dårlige egenskaber:
  • det binder sig 5000 gange bedre til vand end benzin, der kan derfor opstå fase separation specielt ved lavere temperaturer (ved stigning i højden kan risikoen derfor øges),
  • hvis der er nok vand i benzinen vil ethanolen separere i en vand/alkohol del og en benzin del
  • det er et iltende middel som er korroderende og ikke foreneligt med mange plastik/gummi materialer, 
  • det har mindre energiindhold end benzin ca. 55-70% og ville derfor forringe endurance
Alligevel tillader de tyske STCer 1% alkohol i flybenzin - det har vist sig at under 1% er ikke skadeligt - alle andre STCer kræver benzin helt uden alkohol  men 1% alkohol er jo uaktuelt  da der idag er enten er 5% alcohol i bilbenzin eller 0%. Så selvom man har en tysk STC der godkender alkhol skal man alligevel finde benzin uden alkohol - det ville også være dumt andet jf. ovenstående!.
 I Danmark var der indtil for nylig mange tankstationer der solgte benzin uden alkohol, for eksempel solgte OK "rød benzin" der ikke var alkohol i indtil udgangen af 2010. Men, der kan stadig fås bilbenzin uden alkohol, dog Statoil servicestationer leverer ikke længere 98 oktan blyfri - du kan så vidt jeg ved nu kun købe alkoholfri benzin hos Kai Dige Bach i Herlev!! De vil levere samme type 98 oktan benzin også i årene fremover som kan bruges i flyveren hvis du har STC.

Læs mere om alkohol og sikkerhed via FAA ,  og Petersen Aviation.

I forbindelse med lovkrav om bioetahnol i bilbenzin, bestilte EASA et meget omfattende forskningsprojekt udgivet i forb. med en Safety Information Bulletin over brug af ethanolholdig benzin i fly, hvor man videnskabeligt gennemgår alle aspekter ved brug af alkoholblandet bilbenzin i fly.

Kan man flyve på blyfri benzin?
Det kan man godt - faktisk er der for meget bly i 100LL til visse motorer (de går dårligt pga. blyaflejringer), da de fleste er designet til 80/87 som kun indeholder ca ¼ af hvad 100LL indeholder. 
  • 100LL = 2g bly/gallon
  • 80/87 = 0.5
  • Blyfri autobenzin = .001
Hvis ens motor  har "bløde ventiler",  så anbefales det imidlertid at man en gang imellem flyver på en tank blyholdig  benzin - ca. en tank hver 75 timers flyvning.  Motorfabrikanterne garanterer nemlig kun for at man kan køre udelukkende på blyfri benzin hvis man har fabriksfremstillede ventiler/sæder i  motoren. Hvis din motor er overhalet uden for fabrikken kan du ikke være sikker på om der er fabriksdele i den - Scanaviation bruger f.eks. ikke nødvendigvis fabriksfremstillede reservedele (men mon ikke de overholder Lycomings/Continentals specs alligevel).

Hvad med blyerstatning? OK's røde benzin 95 oktan havde kalium blyerstatning tilsat - mest for gamle veteranbilers skyld - men det er ikke nødvendigt eller krævet i STC at køre med blyerstatning i flymotorer. Faktisk siger Petersen at blyerstatning ikke har nogen virkning!

Hvilket oktantal kræves?
Motorer godkendte til 80/87 benzin kan flyve på min. 80 oktan MON (Motor Octane Number).  Oktantallet på pumper i Europa angiver Research Octane Number RON, som er er målt med motoren er under belastning.

Det vigtige ved valg af oktan er bankingsindekset, og det kan angives som RON+MON divideret med 2, altså gennemsnittet af RON og MON. Det er det tal der anbefales at bruge i følge Petersens STC og svarer til "Anti-knock Index" (AKI).

Man kan se benzinens MON tal på forhandlernes produktblade, typisk ligger det ca. 10 under RON, f.eks har har en typisk 95 oktan benzin et MON tal på 85, så gennemsnittet er 90 (RON+MON)/2 = 90.  Eftersom det er højere end 87, er oktantallet højt nok. Selv en 92 oktan RON ville være god nok.

Hvis motoren er godkendt til 91/96 oktan, er man nødt til at bruge en 98 oktan RON eller højere benzin.

I praksis er pt. her i landet kun muligt at købe Statoil 98 oktan RON benzin (uden alkohol) som har et AKI på 93.

Mange tilsætningsstoffer til benzin har enten højere eller lavere oktantal. Deres indflydelse på benzinens samlede oktantal afhænger primært af hvor meget der kommes i. (Ethanol har højere oktantal end benzin men da der kun er 5% i alm. bilbenzin har det næsten ingen inflydelse på det samlede oktantal.  I øvrigt flyver man jo ikke med ethanolholdig benzin).

Andre vigtige tilsætningsstoffer er MTBE og ETBE, iltningsstoffer som er opløselige i benzin og opfører sig bedre end ethanol/methanol, det findes i større mængder i flere alm. tilbudte bilbenzintyper og er tilladt til brug i fly. Det har primært fortrængt aromater som benzen og flygtige kulbrinter som forurener. Iltningsstoffer hjælper med til at forbrænde kulbrinterester. MTBE er billigere at fremstille end ethanol,  men har tabt terræn pga. kraftig susidiering og lovmæssige krav om indhold af ethanol i "biobenzin" -  MTBE er nemlig fremstillet af naturgas, et fossilt brændstof. Statoils 98 oktan alkoholfri benzin indeholder MTBE.

Al benzin solgt i Danmark (EU) skal overholde visse kvalitetskrav, og man kan se på produktbladene at kvaliteten ligger meget tæt på det fastsatte.


Hvor får man en STC?

Petersen Aviation i USA har STC for autofuel med repræsentanter i Europa.

Indtil fornylig var Innovative Aero Gmbh i Schweiz det bedste sted at få en STC fra – men Innovative har efter 20 år og flere end 1200 autofuel STCer besluttet at gå ud af flybranchen! Dette på grund af stigende bureaukrati og besværligheder som vi alle kender til.

Ny Petersen repræsentant i Europa er Vliegwerk Holland.